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Article L132-24 of the French Intellectual Property Code

A contract between the producer and the authors of an audiovisual work, other than the author of the musical composition with or without words, entails, unless otherwise agreed and without prejudice to the rights granted to the author by the provisions of Articles L. 111-3, L. 121-4, L. 121-5, L. 122-1 à L. 122-7, L. 123-7, L. 131-2 to L. 131-7, L. 132-4 and L. 132-7, assignment to the producer of exclusive rights to exploit the audiovisual work.

The contract by which the author of the musical composition with or without words of an audiovisual work transfers all or part of his exploitation rights to the producer of the audiovisual work may not have the effect, notwithstanding the law chosen by the parties, of depriving the author, for the exploitation of his work on French territory, of the protective provisions set out in articles L. 131-4, L. 131-5 and L. 132-28 of this code.

The author may bring an action before the French courts in the event of a dispute between the producer and the author.
The author may bring before the French courts any dispute relating to the application of the preceding paragraph, regardless of the place where he or his assignee is established and notwithstanding any clause conferring jurisdiction to the contrary.

The audiovisual production contract does not entail the transfer to the producer of the graphic and theatrical rights in the work.

This contract provides for the list of elements used in the production of the work that are retained and the terms of such retention.

Original in French 🇫🇷
Article L132-24

Le contrat qui lie le producteur aux auteurs d’une oeuvre audiovisuelle, autres que l’auteur de la composition musicale avec ou sans paroles, emporte, sauf clause contraire et sans préjudice des droits reconnus à l’auteur par les dispositions des articles L. 111-3, L. 121-4, L. 121-5, L. 122-1 à L. 122-7, L. 123-7, L. 131-2 à L. 131-7, L. 132-4 et L. 132-7, cession au profit du producteur des droits exclusifs d’exploitation de l’oeuvre audiovisuelle.

Le contrat par lequel l’auteur de la composition musicale avec ou sans paroles d’une œuvre audiovisuelle transmet tout ou partie de ses droits d’exploitation au producteur de cette dernière ne peut avoir pour effet, nonobstant la loi choisie par les parties, de priver l’auteur, pour l’exploitation de son œuvre sur le territoire français, des dispositions protectrices prévues aux articles L. 131-4, L. 131-5 et L. 132-28 du présent code.


L’auteur peut saisir les tribunaux français de tout litige relatif à l’application de l’alinéa précédent, quel que soit le lieu où son cessionnaire ou lui-même sont établis et nonobstant toute clause attributive de juridiction contraire.

Le contrat de production audiovisuelle n’emporte pas cession au producteur des droits graphiques et théâtraux sur l’oeuvre.

Ce contrat prévoit la liste des éléments ayant servi à la réalisation de l’oeuvre qui sont conservés ainsi que les modalités de cette conservation.

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