Article L322-1-3 of the French Insurance Code

Where the insurance group company has a strong and lasting financial relationship with an undertaking which does not result from holdings within the meaning of 10° of Article L. 310-3, this relationship is defined by an affiliation agreement.

An undertaking may not affiliate to a société de groupe d’assurance defined in article L. 322-1-2, to a union mutualiste de groupe defined in article L. 111-4-2 of the Code de la mutualité or to a société de groupe assurantiel de protection sociale defined in article L. 931-2-2 of the Social Security Code unless its articles of association expressly provide for the possibility and it is not already affiliated to a société de groupe d’assurance, a union mutualiste de groupe or a société de groupe assurantiel de protection sociale.

The insurance group company may decide to operate without share capital provided that it has at least two affiliated undertakings and effectively exercises a dominant influence through centralised coordination over the decisions, including financial decisions, of the affiliated undertakings. If it meets these conditions, the insurance group company may be called a “mutual insurance group company”.

The undertakings affiliated to a mutual insurance group company may only be :

– mutual insurers or unions governed by Book II of the Mutual Code ;

– provident institutions or unions governed by Title 3 of Book 9 of the Social Security Code;

– mutual insurance companies governed by the French Insurance Code or mutual, cooperative or jointly-managed insurance or reinsurance undertakings with their registered office in another Member State of the European Union or party to the Agreement on the European Economic Area;

– mutual insurance group companies as defined in this article, mutual group unions as defined in article L. 111-4-2 of the French Mutual Code or social protection insurance group companies as defined in article L. 931-2-2 of the French Social Security Code;

– supplementary occupational pension funds when they are set up in the form of mutual insurance companies;

– mutual insurance companies or unions for supplementary professional retirement mentioned in Article L. 214-1 of the Mutual Insurance Code;

– institutions for supplementary occupational retirement mentioned in Article L. 942-1 of the Social Security Code.

A mutual insurance group company must include among its members either a mutual insurance company or a mutual insurance group company.

The operating conditions of mutual insurance group companies are set by decree in the Conseil d’Etat.

Article L322-1-3

Lorsque la société de groupe d’assurance a avec une entreprise des relations financières fortes et durables qui ne résultent pas de participations au sens du 10° de l’article L. 310-3, ces relations sont définies par une convention d’affiliation.

Un organisme ne peut s’affilier à une société de groupe d’assurance définie à l’article L. 322-1-2, à une union mutualiste de groupe définie à l’article L. 111-4-2 du code de la mutualité ou à une société de groupe assurantiel de protection sociale définie à l’article L. 931-2-2 du code de la sécurité sociale que si ses statuts en prévoient expressément la possibilité et qu’il n’est pas déjà affilié à une société de groupe d’assurance, à une union mutualiste de groupe ou à une société de groupe assurantiel de protection sociale.

La société de groupe d’assurance peut décider de fonctionner sans capital social à la double condition de compter au moins deux entreprises affiliées et d’exercer effectivement une influence dominante au moyen d’une coordination centralisée sur les décisions, y compris financières, des entreprises affiliées. Si elle remplit ces conditions, la société de groupe d’assurance peut être dénommée ” société de groupe d’assurance mutuelle “.

Les entreprises affiliées à une société de groupe d’assurance mutuelle ne peuvent être que :

– des mutuelles ou unions relevant du livre II du code de la mutualité ;

– des institutions de prévoyances ou unions relevant du titre 3 du livre 9 du code de la sécurité sociale ;

– des sociétés d’assurance mutuelle relevant du code des assurances ou des entreprises d’assurance ou de réassurance à forme mutuelle ou coopérative ou à gestion paritaire ayant leur siège social dans un autre Etat membre de l’Union européenne ou partie à l’accord sur l’Espace économique européen ;

– des sociétés de groupe d’assurance mutuelle définies au présent article, des unions mutualistes de groupe définies à l’article L. 111-4-2 du code de la mutualité ou des sociétés de groupe assurantiel de protection sociale définies à l’article L. 931-2-2 du code de la sécurité sociale ;

– des fonds de retraite professionnelle supplémentaire lorsqu’ils sont constitués sous forme de sociétés d’assurance mutuelle ;

– des mutuelles ou unions de retraite professionnelle supplémentaire mentionnées à l’article L. 214-1 du code de la mutualité ;

– des institutions de retraite professionnelle supplémentaire mentionnées à l’article L. 942-1 du code de la sécurité sociale.

Une société de groupe d’assurance mutuelle doit compter parmi ses affiliées, soit une société d’assurance mutuelle, soit une société de groupe d’assurance mutuelle.

Les conditions de fonctionnement des sociétés de groupe d’assurance mutuelle sont fixées par décret en Conseil d’Etat.